Google, posledný z veľkých prehliadačov ako Firefox a Safari, ktorý sa pomaly vzďaľuje od súborov cookie tretích strán, už oznámil, že do konca roka 2024 bude úplne bez súborov cookie tretích strán. Čo to znamená a ako presne by sa to malo stať, vysvetlíme nižšie!
Súbory cookie zohrávajú dôležitú úlohu pri sledovaní online aktivity na webových stránkach. Umožňujú mechanizmy ako profilovanie, retargeting a základné prevádzkové funkcie online obchodov, ako je ukladanie položiek do nákupného košíka používateľa. Z tohto dôvodu môže mať odstránenie súborov cookie tretích strán významný vplyv na údaje sledovania, ako sú miery konverzie. Je vhodné, aby CMO, inzerenti a vydavatelia začali hľadať alternatívne metódy alebo nástroje.
Prehľad rôznych typov súborov cookie
Aby sme podrobnejšie vysvetlili odstránenie súborov cookie tretích strán, uvádzame stručný popis rôznych typov súborov cookie, najmä dvoch najpopulárnejších: cookie prvej strany a cookie tretej strany.
Súbory cookie prvej strany sú súbory cookie nastavené tou istou doménou. Ak prevádzkujete webovú stránku elektronického obchodu, vaše súbory cookie prvej strany pomáhajú vašim zákazníkom „zapamätať si“ položky a pridať ich do nákupného košíka.
Na druhej strane, ak ste na YouTube nahrali video, ktoré je teraz vložené na vašu webovú stránku, nastavia sa súbory cookie tretích strán, pretože video pochádza z domény tretej strany, konkrétne z YouTube.
Poznámka: Je dôležité vedieť, že súbory cookie prvej strany môžu nastaviť aj tretie strany a budú stále fungovať. Príkladom je Google Analytics. Google je tretia strana, ktorá nastavuje súbory cookie na vašej vlastnej doméne, ktoré môžete použiť na účely jej analýzy. Tieto cookies v budúcnosti nezmiznú, aj keď sú nastavené externou doménou.
Ešte vás nebavia koláčiky? (Kto nie? 🍪) Tu je náš podrobný sprievodca všetkými vecami cookie. Okrem tých jedlých 😉.
Čo sa stane, ak súbory cookie tretích strán zmiznú? Potrebuje moja webová stránka ešte banner so súbormi cookie?
Jednoduchá odpoveď znie: áno! Stále potrebujete cookie banner. Pamätajte, že iba súbory cookie tretích strán zmiznú, zatiaľ čo súbory cookie prvej strany sa budú naďalej používať. Tieto nepodstatné súbory cookie, ako napríklad na účely marketingovej analýzy, stále vyžadujú súhlas, a teda banner súborov cookie. LocalStorage, kde údaje zostávajú na strane klienta a nie sú automaticky odosielané na server ako súbory cookie, bude naďalej existovať. To si stále vyžaduje súhlas používateľa podľa zákonov na ochranu údajov, ako je GDPR. O to dôležitejšie je získať súhlas na odovzdávanie osobných údajov pomocou bannera cookie.
Otázky, ktoré by ste si však mali položiť, sú:
- Aký typ cookies používate?
- Na čo používate cookies?
- Budete používať LocalStorage?
- Kto nastavuje cookies?
Odpovede na tieto otázky vám pomôžu zistiť, aké alternatívy by ste mali použiť namiesto súborov cookie tretích strán.
Okrem toho v Nové usmernenia EDBP objasnili, že prenos IP adries patrí do spracovania ePrivacy, a preto si vyžaduje právny základ, ktorý je buď nevyhnutný, alebo ak nie nevyhnutný, vyžaduje súhlas. To robí banner cookie ešte potrebnejším.
Oficiálne usmernenia EDBP nájdete tu.
Pripravené na vyradenie začiatkom roka 2024, úplné vyradenie na konci roka 2024
Koniec používania cookies tretích strán je už určený a o to dôležitejšie je mať presný prehľad o časovom rámci, aby bol dostatok času na prípravu na alternatívne spôsoby sledovania. Podľa oficiálneho oznámenia spoločnosti Google bude 1 % používateľov prehliadača Chrome ovplyvnené prvou fázou vyraďovania súborov cookie tretích strán, čo znamená, že v prvom štvrťroku 2024 nebudú mať povolené súbory cookie tretích strán. Očakávame, že v ďalšej fáze, do 3. štvrťroka, bude mať 100 % používateľov prehliadača Chrome zakázané súbory cookie tretích strán.
Ostatné zostávajúce prehliadače budú nasledovať s rovnakým cieľom: do konca roku 2024 už prehliadače nebudú podporovať súbory cookie tretích strán. Čoraz viac technológií bude nasledovať a už nebude podporovať používanie súborov cookie tretích strán.
Aký vplyv má zrušenie súborov cookie tretích strán na webové stránky?
Existujú rôzne scenáre, ktoré si možno predstaviť po úplnom odstránení súborov cookie, aj keď niektoré zmeny už môžu byť vo vývoji. Hovoríme o
1. menej sledované marketingové ciele a
2. Údaje o publiku tretej strany už nie sú k dispozícii.
Ak pracujete primárne s reklamami a potrebujete mať možnosť sledovať svoje výdavky na reklamu, môže byť pre vás v budúcnosti ťažšie odôvodniť svoje výdavky na reklamu, pretože už nie je možné zaručiť rovnakú úroveň viditeľnosti.
Tieto zmeny viditeľnosti by mohli viesť aj k alternatívnym metódam. Môže to znamenať prechod od modelov založených na výkonnosti k modelom založeným na kliknutiach alebo zobrazeniach.
Kvalita sa stáva kľúčovou, či už ako inzerent hľadajúci kvalitné webové stránky alebo ako vydavateľ produkujúci kvalitný obsah. Teraz viac ako kedykoľvek predtým môže byť kvalita rozhodujúcim faktorom pri výdavkoch na reklamu.
Druhým scenárom, s ktorým musia prevádzkovatelia webových stránok počítať, je takmer istá eliminácia dát tretích strán. Tieto údaje zahŕňajú okrem iného profily, nákupné záujmy, pohlavie a vekové kategórie. Namiesto toho budú mať marketéri a vydavatelia len málo možností, ako sa spoľahnúť na údaje prvej strany.
Ako sa pripraviť a príležitosti pre vlastníkov webových stránok
Najlepšie je použiť údaje, ktoré už máte. Ak nie, môžete začať zbierať údaje.
Začnite údajmi, ktoré ste už mohli zhromaždiť od odberateľov newslettera, nákupov zákazníkov alebo údajov z predchádzajúcich prieskumov. A samozrejme predtým, ako začnete spracúvať osobné údaje , by ste už mali mať nastavený banner so súbormi cookie , aby používatelia mohli dať súhlas so zhromažďovaním svojich údajov. Ak nie, teraz je čas to urobiť. Potom môžete začať zbierať údaje bez akýchkoľvek právnych problémov!
Záver: Pripravte sa na koniec súborov cookie tretích strán do
- zamerať sa na kvalitný webový obsah – pre vydavateľov, aj pre inzerentov. Ak prevádzkujete elektronický obchod, uistite sa, že obsah vášho webu je dostatočne atraktívny, vrátane fotografií produktov, popisov a použiteľnosti vášho obchodu.
- Pozrite si alternatívy k súborom cookie tretích strán už teraz!
- A nakoniec, používanie bannera cookie je veľmi dôležité, aby ste mohli zbierať všetky druhy údajov bez právnych problémov! Začnite zhromažďovať údaje prvej strany už teraz.
So consentmanager bude váš banner pripravený na použitie v priebehu niekoľkých minút – a je to zadarmo. Vyskúšaj to teraz!