Nový

Zákon EÚ o digitálnych službách: Vplyv na spoločnosti


Zákon o digitálnych službách Európskej únie

„Celou logikou našich pravidiel je zabezpečiť, aby technológia slúžila ľuďom a spoločnostiam, v ktorých žijeme – nie naopak. Zákon o digitálnych službách prinesie zmysluplnú transparentnosť a zodpovednosť platforiem a vyhľadávačov a poskytne spotrebiteľom väčšiu kontrolu nad ich online životom. Dnešné označenia sú obrovským krokom vpred k tomu, aby sa to stalo.“

Margrethe Vestagerová, výkonná podpredsedníčka pre Európu pripravenú na digitálny vek – 25.04.2023

Zákon o digitálnych službách (DSA) alebo zákon o digitálnych službách nadobudol účinnosť 16. novembra 2022 . Spoločnosti však ešte musia splniť niektoré povinnosti do najbližšieho termínu 17. februára 2024 .

Zákon sa vzťahuje na všetky digitálne služby, ktoré spájajú spotrebiteľov s tovarom, službami alebo produktmi, najmä na „veľmi veľké online platformy a vyhľadávače“, ako je Google, vysvetľuje Európska komisia. DSA je súčasťou digitálnej stratégie EÚ „Európa pripravená na digitálny vek“. Je však len otázkou času, kedy sa tieto zákony dotknú celého odvetvia. Preto môže byť pre vašu spoločnosť výhodné tieto pravidlá uplatniť už teraz.

Uvádza sa to vo vyhlásení na oficiálnej stránke Európskej komisie :

„Mikro a malé spoločnosti budú mať povinnosti úmerné ich schopnostiam a veľkosti, pričom sa zabezpečí, že zostanú zodpovedné. Navyše, aj keď mikro a malé spoločnosti výrazne rastú, počas prechodného 12-mesačného obdobia by mali prospech z cielenej výnimky zo súboru povinností.“

Preložené z angličtiny: Mikropodniky a malé podniky budú mať povinnosti úmerné ich schopnostiam a veľkosti a zároveň zabezpečia, že zostanú zodpovedné. A aj keď mikro a malé podniky výrazne porastú, počas 12-mesačného prechodného obdobia budú oslobodené od množstva povinností.

Cieľom zákona o digitálnych službách je presadzovať bezpečnejšie online prostredie , najmä pod zodpovednosťou veľmi veľkých online platforiem.

  • Spotrebitelia a ich základné práva sú na internete lepšie chránení
  • Vytvorenie silného rámca pre transparentnosť a zodpovednosť online platforiem
  • Podpora inovácií , rastu a konkurencieschopnosti na trhu.

Ako by to malo vyzerať? Dotknuté online platformy musia zmeniť svoje postupy a prijať určité opatrenia, ako napríklad: B:

  • Platformy musia zakázať reklamu zameranú na deti .
  • dať používateľom možnosť nedostávať odporúčania na základe profilovania
  • Prispôsobiť opatrenia proti zneužívajúcej reklame a protireklame
  • Nahlásenie porušení

Úplný oficiálny zoznam opatrení nájdete tu .

Nasledujúcich 17 veľmi veľkých online platforiem (VLOP) a 2 veľmi veľké online vyhľadávače (VLOSE) musí byť v súlade s DSA:

  • Alibaba AliExpress
  • Amazon Store
  • Apple App Store
  • Booking.com
  • Facebook
  • Google Play
  • Google Mapy
  • Nákupy Google
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Snapchat
  • TIK tak
  • Twitter
  • Wikipedia
  • YouTube
  • Zalando

Veľmi veľké online vyhľadávače:

  • Bing
  • Google vyhľadávanie

Vplyv zákona EÚ o digitálnych službách

  • Pre užívateľov/občanov
    • Lepšia ochrana základných práv
    • Väčší výber, nižšie ceny
    • Znížené vystavenie nezákonnému obsahu
  • Pre firmy
    • Väčší výber, nižšie ceny
    • Prístup na trhy v celej EÚ prostredníctvom platforiem
    • Rovnaké podmienky pre poskytovateľov nezákonného obsahu
  • Pre platformy/poskytovateľov digitálnych služieb
    • Právna istota, harmonizácia pravidiel
    • Jednoduchšie nastavenie a rozšírenie v Európe

Ako sa teraz môžete pripraviť

Ak vaša spoločnosť nepatrí medzi veľmi veľké online platformy, nemusíte zatiaľ reagovať na povinnosti DSA. Z dlhodobého hľadiska však budete mať prospech, ak si teraz osvojíte nasledujúce postupy ochrany osobných údajov:

Informujte a trénujte svoj tím

Uistite sa, že vaši zamestnanci, najmä tí, ktorí sú zodpovední za spracovanie údajov a dodržiavanie predpisov, sú dobre informovaní o DSA a jeho potenciálnom vplyve na vaše podnikanie. Používanie vyhradeného nástroja na správu súhlasu zvyšuje bezpečnosť.

→ Pravidelné aktualizácie a prihlásenie na odber príslušných bulletinov, aktualizácií predpisov alebo priemyselných publikácií.
Tip: Prihláste sa na odber nášho mesačného bulletinu od consentmanager a budete informovaní hneď, ako vstúpia do platnosti nové nariadenia o ochrane údajov.

Vykonávanie analýzy nedostatkov v súlade

Posúďte svoje súčasné postupy v oblasti údajov a porovnajte ich s požiadavkami DSA, aby ste identifikovali medzery a oblasti na zlepšenie.

→ Spolupracujte s odborníkmi v oblasti práva a dodržiavania predpisov, aby ste vykonali dôkladnú analýzu vašich procesov, zásad a technológií. Vytvorte komplexnú správu, ktorá zvýrazní oblasti, ktoré si vyžadujú pozornosť, a prideľte zdroje na vyplnenie týchto medzier.

Na rýchlu kontrolu súladu môžete priamo použiť aj náš bezplatný skener webových stránok, ktorý vám poskytne správu o súlade s návrhmi oblastí, na ktoré sa môžete zamerať na základe zákonov, ktoré sa vzťahujú na vaše podnikanie.

Pravidelne kontrolujte a upravujte nastavenia ochrany osobných údajov

Pravidelne kontrolujte nastavenia ochrany osobných údajov na svojich webových stránkach a iných pripojených platformách a upravujte ich na úroveň ochrany údajov, ktorú potrebujete.

→ Venujte niekoľko minút tomu, aby ste sa v nástroji na získanie súhlasu so súbormi cookie uistili, že ste zosúladili nasledujúce body so všeobecnými zásadami ochrany osobných údajov:

  • Optimalizujte rozhranie bannera, aby bolo jasné, užívateľsky prívetivé a prístupné.
  • Začleniť mechanizmy opt-out.
  • Implementujte podrobné nastavenia súhlasu.
  • Prispôsobte možnosti súhlasu.

Navštívte náš bezplatný kontrolný zoznam , aby ste sa uistili, že ste na bezpečnej strane s kľúčovými nariadeniami o ochrane osobných údajov.

Dodržiavaním týchto postupov nielen zvýšite dôveru používateľov, ale tiež preukážete svoj záväzok dodržiavať ochranu údajov a budete lepšie pripravení na budúce zmeny zákona o ochrane údajov, ak by sa vás týkali.


viac komentárov

generál

Newsletter 09/2024

Nové funkcie: Nástroj Data Subject Rights (DSR). GDPR stanovuje, že dotknuté osoby (napríklad návštevníci webových stránok, zákazníci alebo iné osoby, ktorých údaje sa spracúvajú) majú určité práva. To zahŕňa najmä to, že sa môžu pýtať na svoje práva a dostávať informácie o spracúvaných údajoch. Medzi práva patrí okrem iného: Náš nový nástroj DSR vám teraz […]
consentmanager logo with the text ‘consentmanager is a Google CMP Gold Partner’ on the left side. Gold medal with a ribbon next to a shield with the text ‘Certified CMP Partner’ in Google brand colours.
Nový

consentmanager dosiahol zlatý status ako partner Google CMP

consentmanager bol certifikovaný ako Gold Tier CMP Partner v partnerskom programe Google Consent Management Platform (CMP). Tento štatút nám bol udelený na základe nasledujúcich kritérií: Najnovší vývoj v partnerskom programe Google CMP prináša našim zákazníkom významné výhody. Teraz môžete svoj banner súhlasu integrovať so službami Google Ads, Google Analytics a Správca značiek Google priamo z […]