Dňa 17. apríla 2024 zverejnil Európsky výbor pre ochranu údajov ( EDPB ) stanovisko k modelu súhlasu alebo platby, ktorý zaviedli veľké online platformy, ako je Meta. Podrobné zhrnutie na túto tému nájdete v našom nedávnom blogovom príspevku tu .
V rámci tohto modelu majú spotrebitelia na výber, či súhlasia so spracovaním svojich osobných údajov na účely personalizovanej reklamy alebo zaplatia za službu, ktorá nezhromažďuje a nespracúva ich údaje.
Dňa 23. apríla 2024 IAB Europe zverejnila svoju odpoveď na stanovisko EDPB , v ktorej vyjadrila určité obavy:
- IAB Europe sa obáva, že stanovisko EDPB sa odchyľuje od ustálenej judikatúry Európskeho súdneho dvora. Vyhlásenia o modeli súhlasu alebo platby a personalizovanej reklame sú príliš abstraktné a mohli by viesť k väčšej právnej neistote spoločností.
- IAB Europe sa tiež domnieva, že EDPB skresľuje model súhlasu alebo platby ako systém, v ktorom sú práva na ochranu údajov luxusom, keďže sa vzťahujú len na tých, ktorí si ich môžu dovoliť.
- EDPB navrhuje, že by mala existovať bezplatná alternatíva bez reklamy a namiesto toho využíva kontextovú reklamu ako alternatívny zdroj príjmu. Neexistujú však žiadne empirické dôkazy, že ide o finančne atraktívnu alternatívu pre spoločnosti. Okrem toho GDPR nevyžaduje, aby spoločnosti týmto spôsobom menili svoje obchodné modely. Z tohto dôvodu sa IAB Europe domnieva, že táto rovnováha medzi právami na ochranu údajov a slobodou podnikania sa v návrhu EDPB nezohľadňuje.
Vzhľadom na tieto problémy a zámer EDPB , IAB Europe nalieha na verejnú konzultáciu, aby sa zabezpečilo, že nadchádzajúce usmernenia presne odrážajú obavy a záujmy všetkých zúčastnených strán.
Chcete byť informovaní o najnovšom vývoji v tejto téme? Potom sa prihláste na odber noviniek → https://www. consentmanager