Nový

IAB GPP: Nová náhrada IAB TCF


IAB predstavil svoj najnovší štandard v septembri: IAB GPP. Tu vysvetľujeme, čo sa za tým skrýva, ako sa používa a prečo sa GPP stáva náhradou za IAB TCF v3.

IAB TCF v2 ako základ

V Európe je štandard IAB TCF v1 meradlom všetkých vecí od roku 2018, pokiaľ ide o prenos súhlasu z webových stránok iným účastníkom trhu (zvyčajne inzerentom). V roku 2020 bola vydaná nová verzia s IAB TCF v2, ktorá priniesla rôzne vylepšenia. Odvtedy sa však veľa udialo a pribudlo mnoho nových požiadaviek, ktoré nie sú implementované v TCF v2. Toto zahŕňa:

  • TCF je v Belgicku kritizovaný v súvislosti s rôznymi faktormi. Technicky je preto potrebná aktualizácia, aby bolo možné splniť nové požiadavky úradov
  • Od transparentnosti a súhlasu verzie 2 sa na jednej strane zmenilo používanie rámca transparentnosti a súhlasu (zaznamenali sme oveľa viac prípadov obmedzení vydavateľov), na druhej strane bolo do GVL organizácie IAB (ďalej len „globálny zoznam dodávateľov“) zaradených mnoho nových predajcov. Obe zabezpečujú, že reťazec súhlasu rastie, a preto sa stáva čoraz väčším problémom.

Okrem Európy je v súčasnosti množstvo ďalších regiónov tak ďaleko, že je potrebný jednotný štandard súhlasu. Po Európe a Kalifornii je potrebné od 1. januára 2023 vysielať zodpovedajúce signály aj pre Kanadu, Virgíniu, Colorado, Utah a Connecticut. Dá sa tiež predpokladať, že v blízkej budúcnosti budú nasledovať ďalšie regióny. TCF je však navrhnutý len pre Európu (GDPR) a jeho jednoduché kopírovanie zakaždým nebude pre poskytovateľov dlhodobo udržateľné. Preto je potrebné nové riešenie, ktoré rieši problémy TCF na jednej strane a je dostatočne flexibilné a dostatočne široké na to, aby sa dalo implementovať v mnohých nových regiónoch na strane druhej.

Globálna platforma ochrany osobných údajov

Odpoveďou na vyššie uvedené problémy je teraz GPP alebo Global Privacy Platform. GPP, súčasť IAB Tech Lab, je predovšetkým technickou špecifikáciou a nie vyslovene „zásadou“. Predovšetkým reguluje, ako je štruktúrovaný „Reťazec súhlasu“, ktoré rozhrania API sú k dispozícii a ako CMP, vydavatelia a predajcovia navzájom spolupracujú. Namiesto špecifikácie pevného poradia ako v prípade TCF však GPP definuje iba „stavebnicu“ prvkov, z ktorej sa potom môžu použiť regionálne špecifikácie. Ak teda chce región zajtra ponúknuť nové technické riešenie, môže tak urobiť veľmi jednoducho na základe GPP – bez toho, aby musel písať obrovské a rozsiahle vlastné technické špecifikácie. Všetko, čo musí región urobiť, je vytvoriť politiku (ďalej len „Pravidlá“) a napísať Manfist. Ten upravuje technickú štruktúru informácií a automaticky slúži ako základ pre všetky funkcie GPP.

Fibonacciho na kompresiu

Jedným z hlavných problémov IAB TCF v2 (Európa) je rastúca veľkosť reťazcov súhlasu, nazývaných aj TCString. Zatiaľ čo reťazec súhlasu „všetko odmietnuté“ má zvyčajne len približne 60 znakov, reťazec súhlasu „všetko prijaté“ môže mať 300 alebo 500 znakov. Ak je zoznam poskytovateľov webovej lokality veľmi dlhý alebo existujú obmedzenia vydavateľa, reťazec TCString môže mať aj niekoľko kilobajtov (t. j. tisíce znakov). Takéto dlhé reťazce spomaľujú rýchlosť načítania webových stránok, spôsobujú problémy s pamäťou a v niektorých prípadoch môžu dokonca spôsobiť, že webové stránky sa stanú nedostupnými.

Riešenie problému sa nazýva Fibonacci. Okolo roku 1202 taliansky matematik vymyslel matematickú postupnosť, ktorá by sa dala použiť na jednoduchý opis čísel. Prenesené do dnešných počítačových systémov sa číselné sekvencie nakoniec používajú na kompresiu: namiesto mnohých dlhých bitových reťazcov s IAB TCF v2 GPP jednoducho komprimuje číselné sekvencie s Fibonacciho číslami do veľmi krátkych bitových sekvencií. A výsledok je pôsobivý: Zatiaľ čo dĺžka reťazcov odmietnutia súhlasu zostáva viac-menej rovnaká, v niektorých prípadoch sa skráti o 70 %, najmä v prípade dlhých reťazcov súhlasu. Reťazec súhlasu IAB TCF, ktorý mal predtým 1 000 znakov, mohol byť v GPP reprezentovaný len približne 300 znakmi.

IAB TCF Kanada a štáty USA ako prvý test

Kanada bude prvým regiónom, ktorý bude používať nový štandard GPP. IAB TCF Canada sa poskytuje výlučne prostredníctvom GPP: Ak chce vlastník alebo predajca použiť signály pre kanadský trh, musí (len) implementovať GPP. Hoci je TCF Canada do značnej miery kópiou IAB TCF v2 (Európa) v pomere 1:1, technicky sa líši z hľadiska prístupovej cesty a kódovania.

Okrem Kanady 1. januára 2023 vstúpia do platnosti alebo budú implementované úradmi v rôznych štátoch USA nové zákony o ochrane údajov. Okrem IAB TCF Canada pravdepodobne IAB tento mesiac zverejní ďalšie špecifikácie GPP pre Colorado, Utah alebo Virgíniu.

manažér súhlasu a GPP

Tím manažéra súhlasu zohral kľúčovú úlohu pri rozvoji GPP. Napríklad generálny riaditeľ manažéra súhlasu, Jan Winkler, je hlavným vývojárom technickej špecifikácie GPP v IAB, a preto je zodpovedný za návrh a implementáciu nového štandardu v IAB. Žiadny iný CMP nemal taký silný vplyv na nový štandard. Toto je mimoriadna výhoda pre zákazníkov so správcom súhlasu: Keďže všetky technické špecifikácie IAB museli byť vopred otestované, má už všetky komponenty, ktoré budú v budúcnosti tvoriť GPP. Súhlasný manažér bude preto prvým CMP, ktorý plne podporuje nový štandard. Zákazníci, ktorí chcú využívať GPP pre Kanadu, Colorado, Utah, Virgíniu, Connecticut alebo Európu, tak môžu urobiť od našej októbrovej aktualizácie. Zákazníci so správcom súhlasu sú (opäť) mesiace pred všetkými ostatnými poskytovateľmi a môžu si tak zabezpečiť lepšiu pozíciu na trhu.


viac komentárov

videá

Webinár: Žiadne súbory cookie = straty príjmov?

Online svet čaká veľké zmeny, najmä pre vydavateľov a inzerentov. 11. marca sme spolu s Refinery89.com usporiadali webinár „Žiadne súbory cookie = straty na príjmoch“, aby sme sa pozreli do budúcnosti. Webinár prebiehal v angličtine. Diskutovalo sa o nasledujúcich témach: prehľad Webinár poskytol cenné informácie o tom, ako sa vydavatelia a inzerenti môžu pripraviť na […]
Webinar Google Consent Mode v2
Nový, videá

Webinár: Režim súhlasu Google v2

Webinár o režime „Google Consent Mode v2“ sa konal 27. februára 2024. PDF pre webinár nájdete tu na stiahnutie . Diskutovalo sa o nasledujúcich témach: prehľad Všetci hovoria o režime súhlasu Google v2. Od marca 2024 bude Google vyžadovať, aby všetky webové stránky a aplikácie používali režim súhlasu Google v2. Na tento účel je dôležité […]