Súčasťou našej práce v manažérovi súhlasu je vidieť, čo robí trh. Preto sme zobrali 100 najlepších nemeckých internetových obchodov a pozreli sme sa, kde, kedy a aké cookies sú nastavené a aké druhy cookies sa používajú. Výsledok: existuje zadržiavaný dopyt.
V top 80 cookies bez súhlasu
Na analýzu sme zobrali zoznam 100 najlepších online obchodov s najvyšším obratom v roku 2020 od EMI a vyvolali sme každý obchod jednotlivo pomocou prehliadača Chrome v režime inkognito. Očakávali sme, že na stránkach bude v priemere vidieť niekoľko súborov cookie – výsledok zaobchádzania s ochranou údajov v týchto online obchodoch bol viac než triezvy:
Zo 100 stránok nebol jediný súbor cookie iba na 2 stránkach, ale na 15 stránkach bolo viac ako 30 súborov cookie – bez toho, aby ste klikli na tlačidlo súhlasu. (Smutný) vrchol zaberá predajca módy, ktorý nastaví celých 80 cookies, kým návštevník súhlasí – aj keď je na stránke zobrazený banner s cookies, ktorý umožňuje odmietnutie. Dokonca aj priemer je výrazne vyšší, ako sme očakávali, približne 16 cookies (pred schválením) na obchod . Aj keby obchody tvrdili, že mnohé cookies môžu byť „funkčné“ a „nevyhnutné“ – je na to naozaj potrebných 16 cookies?
Banner značky cookie „domáce“.
Prekvapilo nás aj množstvo obchodov, ktoré namiesto profesionálneho riešenia cookies uprednostňovali vytváranie vlastných cookies alebo používanie hotových skriptov z internetu. Približne 40 % online obchodov, ktoré sa zúčastnili prieskumu, používalo banner s domácimi koláčikmi. Výsledok je tu zodpovedajúcim spôsobom zlý: len veľmi málo z nich bolo navrhnutých tak, aby vyhovovali GDPR/ePrivacy.
Pekne navrhnuté, ale nevyhovujúce
Žiaľ, existuje len niekoľko pozitívnych príkladov. Niektoré obchody síce ukážkovo blokujú poskytovateľov tretích strán, no pri komunikácii vo vrstve súhlasu nie sú úplne úplné. Vo väčšine prípadov chýbajú základné informácie, ako napr. ktorí poskytovatelia sú využívaní, aké účely sa sledujú alebo aké právne základy sa využívajú. Len veľmi málo obchodov v skutočnosti uvádza súbory cookie a väčšina z nich uvádza účely, ale žiadni poskytovatelia.
Niektoré webové stránky vynakladajú úsilie s grafickým dizajnom – zdá sa však, že príliš často sa pozornosť sústreďuje na nabádanie návštevníka, aby klikol na „Prijať“. Napríklad obchod s hudobninami používa vtipný banner cookie, ale aj tu chýba rovnaké zaobchádzanie medzi prijatím a odmietnutím:
Krajský súd v Rostocku nedávno varoval , že je dôležité rovnomerné zastúpenie prijatia a odmietnutia. Avšak: Zo 100 online obchodov, ktoré sme preskúmali, sa nám podarilo nájsť iba jeden, v ktorom je odmietnutie štruktúrované rovnakým spôsobom ako prijatie. V 50 obchodoch neexistovala priama možnosť odmietnutia, iba tlačidlo „Nastavenia“ alebo odkaz. Spolu 8 obchodov malo aj cookie banner, na ktorom nebolo ani nastavenie, ani tlačidlo alebo odkaz na odmietnutie.
negatívne príklady
Medzi mnohými online obchodmi je veľa vecí, ktoré sa robia správne – ale bohužiaľ existuje aj veľa obchodov, ktoré, ako sa zdá, stále žijú v ére pred GDPR. Tu je niekoľko negatívnych príkladov, ako to nerobiť:
Záver
Na záver, nemecký online obchod je bohužiaľ veľkým sklamaním. Podľa Statista každá z týchto spoločností generovala ročné tržby viac ako 70 miliónov eur – zároveň však len hŕstka internetových obchodov dokáže zobraziť vrstvu súhlasu približne v súlade s GDPR. V tejto súvislosti: Milé internetové obchody, prosím urýchlene zlepšite potrebu dobehnúť zameškané 🙂
Ak chcete vedieť, čo by mal minimálne obsahovať banner s cookies pre ochranu údajov internetového obchodu, niektoré informácie nájdete v našom kontrolnom zozname internetového obchodu GDPR .